Friday, May 18, 2012

Sabar Dengan Ujian-NYA

setelah pulang ke bilik,tergerak hati nak check facebook...Tiba-tiba bunyi sound chat..Nampaknya Lisa tgh online tu,,eloklah rasanya chatting dengan dia sekejap sementara nak hilangkan tension jawab exam petang tadi..=( rse pelik tiba2 je fatin tunjukkan muka x happy je.Saya bertanya kepada dia "Hai lain macam je, npe ni?Ada sesuatu nak share ke?."Sedih..x ad ap2 penting pon.Hal kcik je pon"..
Pada mulanya mungkin dia rasa malu dengan aku, tapi x ap ar.Aku sambung Chat tu "Take ur time".Rupa-rupanya ada masalah yang dia sembunyikan...Walaupun dia cakap cuma masalah kecil tapi kalo dah sampai tahap membuat seseorang tu mengeluarkan air matanya,,that is big problem.."kalo dh ready nak cter, cter ar"..kataku.

"hehehe..x ad pew ar Nina..dah nangis dah pon..bengkak2 mata Lisa ni..coz sedih je..btol2 hal kcik sgt2..dont worry k.."jawab lisa."ye ar,kalo smpai bengkak makta tu bkn hal kecik agy syg oii",tempelak aq..
"kalo Lisa cter mmg x relevant lnsgung smpai nak ngis sume."luah Lisa.
ok,,ni Lisa dh ready nk cter, tp pd Nina sesekali kan,,bole je,,x ad spe yg nk halang.
"betol2..alang2cuci mate sekali..lame dh x cuci mate..muke Lisa skunk dah terok means kat pipi dah okey tapi kat bhgian zon hdung n dahi mmg dah terok...Lisa rse yg nie pling terok.terok sbb?"tanya ku (yang masih terpinga-pinga mendengar luahan Lisa)..okey pas tue nenek dok ckap muke Lisa teroklah n spupu atin okey jew sume...terase gak Lisa."sambung Lisa.
"ni sume sal Lisa terasa ngn nenek ea?".aku cuba berserkap jarang.
ekh x lar bukan terase ngn nenek..tapi ramai dok ckp cam tue.tue yg terase sgat2..mklum lar muka bermasalah..ok,,

skg kulit Lisa ?ad pimple ar kreny.soalku.
okey mmg de..bukan sebab pimple pon..tapi spupu Lisa sume okey sgat2...licin gler..
ntah lar x tau nak wat mcam mne..tapi Nina x pnah lagi muke cam tue mmg x kan rase apa yg Lisa rase..
dri form 3 lagi Nina, Lisa dah lali gak ngn kate2 owng tapi kdang2 terase gak,,,
"ingat ye Lisa think positive je tu ujian tuhan ingt dorg ckp mcm tu sama sperti dorg mencela ciptaan tuhan..
mulut tempayan kita ley tutup tapi mulut manusia....aq tidak meneruskan percakapan..padaku biarlah dia fikir sendiri."insyaallah..Thanks Nina bg nasihat kat Lisa yang cengeng nie..=)

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda:
"Orang mukmin sama ada lelaki ataupun perempuan akan sentiasa diuji oleh Allah s.w.t, sama ada dirinya, anaknya ataupun hartanya sehinggalah dia menghadap Allah s.w.t tanpa dia membawa dosa sedikitpun."
(Hadis riwayat Imam Tirmizi).
Kesimpulan Hadis:
1- Sabar menghadapi cubaan boleh menghapuskan segala dosa.
2- Cubaan yang paling dahsyat adalah cubaan yang dihadapi oleh para nabi kemudian orang-orang soleh seterusnya ke bawah secara berturut-turut

Konklusinya : 
Kita manusia, kekadang kita kuat, kekadang kita lemah. Kekadang kita ingat, kekadang kita lupa.

Sebab itu kita perlukan rakan yang selalu mengingatkan, yang selalu memberi kita semangat dan dorongan. Kita semua masih belajar, masih membentuk diri. Perlukan sokongan yang kuat untuk berpaut, kata-kata semangat menjadi pendorong. Memerlukan rakan yang bagai dahan yang kuat, untuk kita terus tegar berpaut. Bukan dahan yang rapuh 

No comments:

Post a Comment