Monday, February 11, 2013

Antara Skema & Budi Bahasa..

Assalamualaikum wbt. ^__^

Skema atau budi bahasa?? apa pendapat korang jika ada soalan dari kawan2 korang yang suka tanya soalan yang dia memang dah tau jawapannya. ee.. memang membuang masa tapi tu ar realiti orang kita nak buat macam mana kan..Sabor jelah.. hari ni aku cuma nak bagi pendapat aku tentang persoalan yang tetibe aku nak bangkitkan,,curious tak?? haha..aku bagi korang situasi yang mungkin korang boleh bagi persepsi sendiri (amat dialu-alukan)..

'Korang sedang bercakap dengan mak , abah , atau orang yang lebih tua daripada korang' bercakap dengan nada yang baik dan lemah lembutnya,(kata orang pijak semut pon tak mati ar) Lepas habis korang kol je, tetibe kawan korang tegur dan bercakap skemanye ko cakap dengan mak atau abah ko ek??
gambar hiasan..

Apa reaksi korang ye??..sebelum tu aku bagi reaksi aku.

Pada pendapat aku tu hak seseorang macam mana cara dia nak komunikasi dengan orang tuanya.
jadi untuk orang luar macam mana korang punye interaksi dengan parent korang ek?? perlu ke nak cakap dengan nada suara yang nampak macam kurang ajar? Pada aku kalo dah namanya parent,, cakap lembut sebagai tanda hormat itu perlu, bukannya apa dah namanya orang tua kan ,dorang ni cepat terasa jadi sebagai anak muda bercakap dengan budi bahasa itu perlu OK? fikir-fikirkan dan selamat beramal..

p/s: hormatilah ibu bapa anda selagi mereka ada ye !!



2 comments:

  1. cara cakap ngan mak ayah dan kawan2 lain..
    mak ayah ni org yg didik jaga kita.
    kata "uhhh" pun dah kira anak derhaka kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. em betul2.. anak tu kalo tak mintak maaf ngan ibu bapa memang tak cium bau syurga..

      Delete