Wednesday, October 9, 2013

pengaruh vs dipengaruhi

assalamualaikum wbt.

hye peeps.

hari ini aku tertanya-tanya. agak-agak korang kan, selama ni keputusan yang korang buat tu ada kaitan dengan prinsip korang atau pon memang korang telah dipengaruhi dengan keadaan sekeliling?? kalau pada aku ,truthfully, kadang-kadang tu aku rasa macam hati tak tetap,cepat betullah aku nak terasa dan terfikir-fikir untuk menjaga hati orang, haa so kalau macam ni gayanya memang ada satu masa tu emosi bertukar kepada negatif seperti murung,tak banyak cakap, moody memanjang semata-mata aku memikirkan apa yang dorang akan cakap pasal aku jika aku membuat sesuatu keputusan. nampak macam aku yang tak tetap prinsip.

perkara yang paling aku rasakan amat teruk adalah bila kita dah deal dengan sesuatu perkara yang akan kita lakukan terhenti seketika apabila kepala kita ni asyik fikir tentang apa yang orang sekeliling akan kata. maka, keputusan yang akan kita lakukan akan menyusahkan dan akan menyebabkan kita menyesal...

# so apa pendapat korang? please i really need your help..macam mana nak buat hati kita ni tetap an kebal ?

ada macam orang yang tengah pengaruhi orang tak? krik2


thaks for reading this entry!

7 comments:

  1. memang sukar nak bg pendapat dalam hal ni sebab some time akak pun pernah jugak alamai benda ni.Tapi kalau terlampau fikirkan apa yg org lain fikir tntng kita pun susah jugak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. btw thanks akk.. bila dh kena batang hidung sendiri memang susah,,

      Delete
  2. Pada aku,kau harus yakin percaya dengan prinsip dan cara yang kau selalu bawak. Memang sukar nak jaga hati semua orang dan kekadang tu kita sendiri dihuni rasa bersalah dengan keputusan yang kita buat walhal keputusan itu untuk kebaikan semua orang..^____^ (senyum sokmo)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks sgt,,jika kita nak wat sesuatu kena fikir baik dan buruknya juga kan mek zila?

      Delete
  3. kalau rasa benda tu baik untuk diri, lakukanlah. klu fikir pasal pandangan orang, memang hidup tak tenteram dan apa pun susah nak buat keputusan... :)

    ReplyDelete
  4. harus utamakan prinsip kita kalau ia melibatkan diri kita semata2 dalam perkara tersebut.

    kalau melibatkan kawan kita kena ikut mejoriti dan terpksa lipakan prinsip kita. tapi kita cuba lah mempertahankan prinsip kita selagi termampu.. tapi kalau dah semua sokong, kita ja xsokong, baik kita mengalah

    :)

    ReplyDelete
  5. mmg kdg2 bila kite buat decision akan dipengaruhi ngan bnda2 kat sekeliling..kalo awak dah timbang pros n cons of ur decision tu, so camne pun org pengaruhi stick to ur decision :)

    ReplyDelete