Saturday, June 28, 2014

Master of Ceremony

assalamualaikum wbt.

hello peeps !

" Nida, jawatan MC aku bagi kat ko ye ?"

bila dengar je word "mc" tetibe aku dah terbayang duduk depan pentas sorang-sorang pegang microphone pastu cakap blah blah blah. paling penting kat depan tu memang aku kena cover semua. baik mimik muka, suara, senyuman dan setiap inci tutur kata akulah. pendek kata, cover cun ar. Actually sebelum ini aku tak pernah lagi jadi MC kat mana-mana majlis baik majlis formal atau sebaliknya. seriously, aku rasa gemuruh, macam ada rama-rama lak kat dalam badan aku. mimpi ke apa..ini semua poyo kan.

memandangkan aku merupakan orang penting dalam ini pameran. so I'll have do everything about this exhibitions. hakhak..geleng kepala sajalah. dahlah first time buat benda ni, skrip pon aku main tembak je. aku rujuk pengerusi, nasib baik dia kata "boleh je tu". kena jumpa dengan pensyarah tapi pensyarah outstation pulak. ini semua disebabkan oleh majlis yang aku kena handle ni majlis formal, jadi cakap pon kena baku dan formal ar nak oiii. tumpo!!!

masa majlis berakhir tu. aku main sedap mulut je baca teks mc aku tu tanpa melihat sekeliling aku. korang nak tau rupa-rupanya tetamu VIP dah duduk masa penyerahan cenderahati tu. tapi aku tetap setia membaca teks mc tu sampai pensyarah aku bagi hint suruh skip pada setengah part tu. oii malu betul aku dengan audiens tu. jadi moral of the story "ko jangan cakap sesedap rasa ko je bile dah dapat microfon kat tangan ko tu ye ".

akhir sekali, VIP ketawakan aku je. hasih merah pulak muka aku..malu! malu! finally dapat jugak tarik nafas kelegaan bila kerja-kerja mc ni dah selesai. ku pikirkan panas sampai ke petang, rupa-rupana hujan di tengahari. aku tak tau pon ad majlis makan bersama krew yang terlibat dalam pameran ICT ini. bila pensyarah panggil nama aku untuk jadi mc lagi sekali.masa tu jugak aku dah hilang kata-kata.. so by hook or by crook I should done this work okay??

p/s : actually dalam dunia ni kite patut rasa bertuah sebab bila kita dapat suatu kerja yang sukar, Allah akan membantu kita, selagi mana kita bergantung harap kepadaNya di samping berusaha dan ikhlas untuk selesaikan perkara tersebut.

muka kelegaan lepas siapkan tugasan..hehe


4 comments:

  1. wewiit..master of ceremony kitew. Tahniah selamat meng'handle'kan majlis tu. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah selesai ar awak..hehehe.. thanks for ur giving support to me ye,,

      Delete
  2. Hana xsuka jadi mc.berdebar2.xpandai nak cakap n buat intonasi.cm nak pengsan.rela buat kerja di sebalik takbir.erm..klu presentation pun dah gmuruh ni kan jd mc .hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi bukan dah jdi cikgu kena jadi mc ke?? hehe..perlahan-lahan kayuh kak,chaiyok

      Delete