Friday, January 18, 2013

Induksi Set. Saya jadi cikgu nida =)

Assalamualaikum wbt. ^____^


Saya dah jadi cikgu !!!! memang nak jerit je satu IPG ni..Memang dorang pikir aku dah buang tabiat ke apa..ala Propa je lebih.

sebelum nak mengarut ni korang semua tau ke Induksi Set tu apa ke benda?
tak tahu kan,,meh sini chegu ajar,mmppuiih,,penyakit perasan aku menjadi gedik seketika,,harap maap iya bapak-bapak ibuk-ibuk dan semua yang ada di sini.hehehe

Set Induksi- bahagian permulaan sesuatu proses pengajaran
  1.  boleh disebut sebagai penggerak,peledak (bukan peledak bom ye), pembina aliran fikiran atau penimbul minat pelajar.
  2. beri persediaan kepada pelajar untuk tumpukan perhatian kepada proses P&P
  3. durasi 3-5 minit je,, (pada aku tu dah macam 3-5 jam) haha.. 
# yang statement kat atas tu cuma pengenalan je ok.. yang lain cari sendiri tw, Gi library jagan search google ..Bahaya tau!! tiru dan tempel dilarang sama sekali. Ingat tu!!!!

Sambung cite!!
situasi pertama.
  •  (cikgu nida masuk kelas)... murid-murid sume berdiri. Selamat pagi cikgu (korang bayang sendiri ye)
  • cikgu pon jawab waalaikumussalam. (sume pelik kan?? nampak betul cikgu ini nerves tahap gaban.Masa tu korang boleh bayangkan pensyarah tegur,Tuhan je tau,,memang malu tak tahu nak letak muka kat mana..
  • Set induksi berjalan seperti biasa, nak elak muka neves aku dorang perasan jadi aku pon buatlah muka ceria ibarat cikgu layan murid-murid bawah umur.
  • cikgu nida ni teruskan mengarut kat depan lepas tu sampai bahagian bersoal jawab dengan anak-anak murid( budak kelas aku je pon) semua buat tak tahu je,,sadis aku. tapi nasib baik Romina bagi response .Credit untuk Romina Kajuice.
aktiviti yang aku buat sebenarnya simple je sebab aku nak kejar masa,,Induksi set tu 3-5 minit je, dorang pon tak boleh nak komplen pon.

berbalik cerita tadi..
  • Ada ke patot romina boleh tak faham soalan aku,,hampeh betul,,senang je kot soalan dia tu,,pum pang pum pang,selesai pon induksi kumpulan aku.
  • bila wat nak hantar RPH baru teringat sebenarnya aku dah salah tajuk,,habis aku jadi bahan ketawa satu kelas,,,(memang merah mka tahan malu)
kat bawah ni adalah gambar ABM ( alat bantu mengajar) aku.

ni ar tuan punya badan,,ni gambar sehari sebelum present induksi set.
gambar sebelum present..credit to rosmah.haha

bersama ahli kumpulan,,mek,,
Thanks a lot kepada ahli kumpulan aku yang bertungkus-lumus perah kepala otak... Hamidah, Juliya, Shazila.... ^__^
p/s : set induksi tak seberapa posing je lebih,,

Thank you for reading this entry ! =)

No comments:

Post a Comment