Thursday, August 15, 2019

Pregnant Journey Part 3 (Last)

 Assalamualaikum.

Bertemu kembali, trimester ketiga hampir berakhir. dari segi pemakanan memang aku sentiasa lapar. dah semakin kurang morning sickness aku. No more loya lagi. Sepatutnya masa ni aku dah kena jaga makan tapi fail. Sepanjang trimester ketiga ni aku craving makan benda mains. Air manis tu jangan cerita la Setiap hari aku order air horlick okay. 

    Akibat dari pemakanan dan pengambilan air manis yang berpanjangan, bila buat scan ternyata saiz baby besar. boleh bayangkan tak dengan ketinggian aku tu berat aku menjangkau 73kg. Melampau sangat.     

    Masuk 40 weeks aku dah mula ambil cuti duduk kat rumah mak aku dekat JB. Mak aku pon tak beragak bagi makan anak dia sedap-sedap. Pergi klinik nurse scan baby dah 3.6kg. mak aii besarnya. Dalam fikiran aku , tolonglah jangan czer. Memang lepas solat doa nak bersalin normal walau apa cara sekalipon. 

    Ternyata aku baby overdue. Sepatutnya due 2/4 tetapi dia tak mau keluar. Asyik bagi false alarm je. Sampai aku naik meluat nak pergi hospital. First time kan memang la asal sakit sikit je nak pergi hospital. Kesian dekat husband dari Kota Tinggi terus pergi hospital lepastu malam pulang semula ke Kota Tinggi.

    Pandai dikbaby ni pilih tarikh 4/4 untuk keluar ye. Lepas husband bertolak pulang, aku pon tidur la di bilik. Macam pelik tiba-tiba sakit , tapi aku buat bodoh je la sebab tak mau kes berulang kembali.  Pusing kiri pusing kanan tetap sakit. Masa tu la baru nak download contraction tracker. hahaha. Terus kejut akak minta hantar ke hospital aminah. Semua kelengkapan dah dibawa. Macam aku cakap husband memang tak cukup rehat tetiba abang call suruh datang hospital. Memang berdoa la supaya dapat check in kat wad. At least kat sana ada nurse yang tolong tengok. Pukul 6 pagi aku baru nak solat subuh tapi terasa contraction, terus tak jadi solat sebab tak tahan contraction menyucuk. Terus jumpa nurse untuk ceh bukaan. Dah 6cm tetiba aku kena bawak masuk kat labour room. Dah tak menyempat nak makan apa-apa. 

    Kupikirkan dalam pukul 10 pagi tu nak bersalin tapi sampai pukul 3 petang ni pn tak bersalin lagi. Doktor terus bagi waktu sampai pukul 5 ptg. aku memang dah tak keruan. Tawakal jela  doktor semua masuk ke dalam cek bukaan then dia suruh bersedia untuk meneran. Dengan bantuan vacuum baby Ameena pon keluar. fuh lega. Alhamdulillah. menangis weh aku. Punya gembira sebab dah hilang contraction tu. 

Malam ni aku tidur sorang. Ameena kat nursery. ayahnya pulang.


Lahirlah seketul Ameena..





No comments:

Post a Comment